پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251149
مواضع ايران در دور جديد مذاکرات، محکم است/ خواسته تيم مذاکره‌کننده ايراني چيزي فراتر از برجام
تاریخ انتشار : 1400/09/22 10:01:44
نمایش : 1264
يک کارشناس مسائل سياسي گفت: در اين دوره از مذاکرات ايران خيلي شفاف و روشن موضع خود را بيان کرد اما در دروه‌هاي قبل، بعد از حضور پاي ميز مذاکره ما مي‌فهميديم چه خواسته‌ها و اهدافي داريم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سعيد محمدي کارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: از سال 1382 که مذاکرات هسته‌اي به‌صورت جدي شروع و پيگيري شد تيم‌هاي مذاکره‌کننده ايران از طيف جريان اصلاحات بودند و در آن زمان مطالبات و خواسته‌هاي دو طرف و شرايط متفاوت بود، اما امروز تفاوت اصلي که بين اين دوره از مذاکرات با دوره قبلي وجود دارد اين است که تيم مذاکره‌کننده تجربيات دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم را با خود دارد و اشتباهات را تکرار نکند.
 
وي با اشاره به اينکه آقاي باقري که مسئول تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي است به دليل اينکه در دوره‌هاي قبلي نيز در مذاکرات حضور داشتند تجربيات خوبي دارد افزود: مسئول تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران از سال 90-91 در جريان همه خواسته‌ها، بهانه‌ها و آنچه از ايران خواسته مي‌شود، هست و مي‌تواند با چشمان باز و تحليلي درستي دور جديد مذاکرات را به پيش ببرد.
 
محمدي خاطرنشان کرد: در اين دوره از مذاکرات ايران دو پيش‌نويس قبل از نشست اول به طرف غربي خود داده است اضافه کرد: يکي از عللي که در اين دولت بحث مذاکرات تاخير داشت تدوين همين پيش‌نويس‌ها بود.
 
اين کارشناس مسائل سياسي يادآور شد: در اين پيش‌نويس‌ها به‌صورت شفاف و روشن خواسته‌هاي ايران بيان شده است، اولين پيش‌نويس درخصوص رفع تحريم‌ها خصوصا تحريم‌هايي که از سال 2015 به بعد و بيشتر بعد از برجام به ايران تحميل شده است، مي‌باشد، به اين ترتيب محور پيش‌نويس اول رفع و توقف تحريم‌ها است.
 
وي موضوع پيش‌نويس دوم را اين دانست که برنامه هسته‌اي ايران تا کجا پيش رفته و خطوط قرمز ايران چه چيز‌هايي است و همچنين ايران برنامه هسته‌اي خود را بايد پيش ببرد، دانست و بيان داشت: هر دو محور به‌صورت شفاف ارائه شده است و طرف‌هاي غربي به دنبال مشورت با دولت‌هاي خود هستند تا پاسخ را به طرف ايراني برسانند.
 
محمدي تاکيد کرد: در اين دوره از مذاکرات ايران خيلي شفاف و روشن موضع خود را بيان کرد اما در دروه‌هاي قبل، بعد از حضور پاي ميز مذاکره ما مي‌فهميديم چه خواسته‌ها و اهدافي داريم.
 
اين کارشناس مسائل سياسي ادامه داد: مسلما طرف‌هاي غربي ارزيابي‌هاي دقيقي بر روي اعضاي تيم مذاکره‌کننده ايران دارند و رفتار، نگاه و رويکرد مسئول تيم مذاکره‌کننده را به دقت تحت نظر دارند، به همين دليل خواسته‌هاي طرف ايراني را فراتر از برجام مي‌دانند.
 
محمدي عنوان داشت: علت تعلل‌ها و تاخيري که از سوي طرف غربي در مذاکرات ديده مي‌شود را مي‌توان اين دانست که درحال بررسي جديت ايران در پيگيري خواسته‌هاي خود است، بنابرين طرف مقابل هنوز درحال تحليل رفتار تيم مذاکره‌کننده ايران هستند.
 
وي با اشاره به اينکه تيم مذاکره‌کننده ايران از موضع قدرت وارد اين دوره از گفت‌وگوها شده است گفت: قطعا اين موضع هميشه بهتر و قابل قبول‌تر بوده است، ايران در يکي دو سال اخير تصميم گرفت غني‌سازي اورانيوم را به 60 درصد برساند و اينکه ايران اعلام مي‌کند تا 6 ماه آينده به غني‌سازي 90 درصد مي‌رسيم، ابزار قدرت ايران در برابر طرف‌هاي مذاکره‌کننده است.
 
اين کارشناس مسائل سياسي افزود: امروز آمريکايي‌ها اعتراف مي‌کنند که خروج از برجام اشتباه بزرگي بوده است چراکه با اين اقدام ترامپ، آمريکا به اهداف خود نرسيد، حداقل توافقي که طرف‌هاي غربي از مذاکرات انتظار دارند چيزي در قد و قامت برجام است و در اين صورت بايد به غني‌سازي 3/5 درصد بسنده کنيم.
 
محمدي ادامه داد: از طرفي ايران طي سال‌هاي اخير به شدت نسبت به غربي‌ها و آمريکايي‌ها بي‌اعتماد شده است و از طرفي ديگر ايران نمي‌خواهد غني‌سازي را متوقف کند.
 
وي رفع حداکثري تحريم‌ها را مهم‌ترين خواسته تيم مذاکره‌کننده ايران عنوان و بيان داشت: از آنجايي که غربي‌ها به دنبال توافقي مانند برجام هستند و ايران هم از موضع هسته‌اي خود کوتاه نخواهد آمد بايد انتظار داشت مذاکرات به طول بيانجامد.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html